1. Агульныя палажэнні
1.1. Школьнае настаўніцтва - разнавіднасць індывідуальнай выхаваўчай работы з настаўнікамі, якія не маюць працоўнага стажу педагагічнай дзейнасці ў адукацыйных установах або са спецыялістамі, прызначанымі на пасаду, па якой яны не маюць вопыту працы.
Настаўнік - вопытны настаўнік, які валодае высокімі прафесійнымі і маральнымі якасцямі, веданнем у вобласці методыкі выкладання і выхавання.
Малады спецыяліст - пачатковец настаўнік, як правіла, авалодаў ведамі асноў педагогікі па праграме вышэйшых і сярэдніх прафесійных педагагічных устаноў, праявіў жаданне і схільнасць да далейшага ўдасканаленні сваіх навыкаў і ўменняў. Ён павышае сваю кваліфікацыю пад непасрэдным кіраўніцтвам настаўніка па ўзгодненым плане прафесійнага станаўлення.
1.2. Школьнае настаўніцтва прадугледжвае сістэматычную індывідуальную працу дасведчанага настаўніка па развіццю ў маладога спецыяліста неабходных навыкаў і ўменняў вядзення педагагічнай дзейнасці. Яно заклікана найбольш глыбока і ўсебакова развіваць наяўныя ў маладога спецыяліста веды ў галіне прадметнай спецыялізацыі і методыкі выкладання.
1.3. Прававой асновай інстытута школьнага настаўніцтва з'яўляюцца сапраўднае Становішча, іншыя нарматыўныя акты Міністэрства адукацыі і навукі РБ.
2. Мэты і задачы настаўніцтва
2.1. Мэтай школьнага настаўніцтва ў адукацыйным установе з'яўляецца аказанне дапамогі маладым настаўнікам у іх прафесійным станаўленні, а таксама фарміраванне ў школе кадравага ядра.
2.2. Асноўнымі задачамі школьнага настаўніцтва з'яўляюцца:
- прывіццё маладым спецыялістам цікавасці да педагагічнай дзейнасці і замацаванне настаўнікаў у адукацыйным установе;
- паскарэнне працэсу прафесійнага станаўлення настаўніка і развіццё здольнасці самастойна і якасна выконваць ускладзеныя на яго абавязкі па займаемай пасады;
- адаптацыя да карпаратыўнай культуры, засваенне лепшых традыцый калектыву школы і правілаў паводзін у адукацыйным установе, свядомага і творчага адносіны да выканання абавязкаў настаўніка.
3. Арганізацыйныя асновы настаўніцтва
3.1. Школьнае настаўніцтва арганізуецца на аснове загаду дырэктара школы.
3.2. Кіраўніцтва дзейнасцю настаўнікаў ажыццяўляе намеснік дырэктара школы па вучэбнай рабоце і кіраўнікі метадычных аб'яднанняў, у якіх арганізуецца настаўніцтва.
3.3. Кіраўнік метадычнага аб'яднання падбірае настаўніка з найбольш падрыхтаваных настаўнікаў, якія валодаюць высокім узроўнем прафесійнай падрыхтоўкі, камунікатыўнымі навыкамі і гнуткасцю ў зносінах, якія маюць вопыт выхаваўчай і метадычнай працы, стабільныя паказчыкі ў працы, багаты жыццёвы вопыт, здольнасць і гатоўнасць дзяліцца прафесійным вопытам, сістэмнае ўяўленне аб педагагічнай дзейнасці і працы школы, пераважна стаж педагагічнай дзейнасці не менш пяці гадоў, у тым ліку не менш двух гадоў па дадзеным прадмеце.
Настаўнік павінен валодаць здольнасцямі да выхаваўчай працы і можа мець адначасова не больш двух падшэфных.
3.4. Кандыдатуры настаўнікаў разглядаюцца на пасяджэннях метадычнага аб'яднання, ўзгадняюцца з намеснікам дырэктара па вучэбнай рабоце і зацвярджаюцца на пасяджэнні Метадычнага аб'яднання.
3.5 Прызначэнне настаўніка вырабляецца пры ўзаемнай згодзе меркаванага настаўніка і маладога спецыяліста, за якім ён будзе замацаваны загадам дырэктара школы з указаннем тэрміну настаўніцтва. Як правіла, настаўнік прымацоўваецца да маладому спецыялісту на тэрмін не менш аднаго года.
3.6. Настаўніцтва усталёўваецца над наступнымі катэгорыямі супрацоўнікаў адукацыйнай установы:
- упершыню прынятымі настаўнікамі (спецыялістамі), не маючымі працоўнага стажу педагагічнай дзейнасці ў адукацыйных установах;
- выпускнікамі вочных вышэйшых і сярэдніх спецыяльных навучальных устаноў, якія прыбылі ў адукацыйную ўстанову;
- выпускнікамі непедагагічных прафесійных адукацыйных устаноў, якія завяршылі вочнае, завочнае або вячэрняе навучанне і не маючымі працоўнага стажу педагагічнай дзейнасці ў адукацыйных установах;
- настаўнікамі, перакладзенымі на іншую працу, калі выкананне імі службовых абавязкаў патрабуе пашырэння і паглыблення прафесійных ведаў і авалодання новымі практычнымі навыкамі;
- настаўнікамі, якія маюць патрэбу ў дадатковай падрыхтоўцы для правядзення ўрокаў ў пэўным класе (па пэўнай тэматыцы).
3.7. Замена настаўніка вырабляецца загадам дырэктара школы ў выпадках:
- звальнення настаўніка;
- пераводу на іншую працу падшэфнага або настаўніка;
- прыцягнення настаўніка да дысцыплінарнай адказнасці;
- псіхалагічнай несумяшчальнасці настаўніка і падшэфнага.
3.8. Паказчыкамі ацэнкі эфектыўнасці працы настаўніка з'яўляецца выкананне мэтаў і задач маладым настаўнікам у перыяд настаўніцтва. Ацэнка вырабляецца на прамежкавым і выніковым кантролі.
3.9. Па ініцыятыве настаўнікаў яны могуць ствараць орган грамадскага самакіравання - Савет настаўнікаў.
4. Абавязкі настаўніка:
- ведаць патрабаванні заканадаўства ў сферы адукацыі, ведамасных нарматыўных актаў, якія вызначаюць правы і абавязкі маладога спецыяліста па займаемай пасадзе;
- распрацоўваць сумесна з маладым спецыялістам план прафесійнага станаўлення апошняга з улікам ўзроўню яго інтэлектуальнага развіцця, педагагічнай, метадычнай і прафесійнай падрыхтоўкі па прадмеце;
- вывучаць дзелавыя і маральныя якасці маладога спецыяліста, яго стаўленне да правядзення заняткаў, калектыву школы, навучэнцам і іх бацькам, захапленні, схільнасці, круг досугового зносін;
- знаёміць маладога спецыяліста са школай, з размяшчэннем вучэбных класаў, кабінетаў, службовых і бытавых памяшканняў;
- уводзіць у пасаду (знаёміць з асноўнымі абавязкамі, патрабаваннямі, што прад'яўляюцца да настаўніка-предметнику, правіламі ўнутранага працоўнага распарадку, аховы працы і тэхнікі бяспекі);
- праводзіць неабходнае навучанне; кантраляваць і ацэньваць самастойнае правядзенне маладым спецыялістам навучальных заняткаў і пазакласных мерапрыемстваў; распрацоўваць сумесна з маладым спецыялістам План прафесійнага станаўлення; даваць канкрэтныя заданні з вызначаным тэрмінам іх выканання; кантраляваць працу, аказваць неабходную дапамогу;
- аказваць маладому спецыялісту індывідуальную дапамогу ў авалоданні педагагічнай прафесіяй, практычнымі прыёмамі і спосабамі якаснага правядзення заняткаў, выяўляць і сумесна ўстараняць дапушчаныя памылкі;
- асабістым прыкладам развіваць станоўчыя якасці маладога спецыяліста, карэктаваць яго паводзіны ў школе, прыцягваць да ўдзелу ў грамадскім жыцці калектыву, садзейнічаць развіццю агульнакультурнага і прафесійнага кругагляду;
- удзельнічаць у абмеркаванні пытанняў, звязаных з педагагічнай і грамадскай дзейнасцю маладога спецыяліста, уносіць прапановы аб заахвочванні або прымяненні мер выхаваўчага і дысцыплінарнага ўздзеяння; весці часопіс працы настаўніка і перыядычна дакладваць кіраўніку метадычнага аб'яднання аб працэсе адаптацыі маладога спецыяліста, выніках яго працы;
- падводзіць вынікі прафесійнай адаптацыі маладога спецыяліста, складаць справаздачу па выніках настаўніцтва з заключэннем аб выніках праходжання адаптацыі, з прапановамі па далейшай працы маладога спецыяліста.
5. Правы настаўніка:
- са згоды дырэктара падключаць для дадатковага навучання маладога спецыяліста іншых супрацоўнікаў школы;
- патрабаваць рабочыя справаздачы ў маладога спецыяліста як у вуснай, так і ў пісьмовай форме.
6. Абавязкі маладога спецыяліста
6.1. Кандыдатура маладога спецыяліста для замацавання настаўніка разглядаецца на пасяджэнні МА з указаннем тэрміну настаўніцтва і будучай спецыялізацыі і зацвярджаецца загадам дырэктара школы.
6.2. У перыяд настаўніцтва малады спецыяліст абавязаны:
- вывучаць нарматыўныя дакументы, якія вызначаюць яго службовую дзейнасць, структуру, штаты, асаблівасці дзейнасці школы і функцыянальныя абавязкі па займаемай пасады;
- выконваць план прафесійнага станаўлення ва ўстаноўленыя тэрміны;
- пастаянна працаваць над павышэннем прафесійнага майстэрства, авалодваць практычнымі навыкамі па займаемай пасадзе;
- вучыцца ў настаўніка перадавым метадам і формам працы, правільна будаваць свае ўзаемаадносіны з ім;
- удасканальваць свой агульнаадукацыйны і культурны ўзровень;
- перыядычна даваць справаздачу аб сваёй працы перад настаўнікам і кіраўніком метадычнага аб'яднання.
7. Правы маладога спецыяліста
Малады спецыяліст мае права:
- ўносіць на разгляд адміністрацыі школы прапановы па ўдасканаленні працы, звязанай з настаўніцтва;
- абараняць прафесійную гонар і годнасць;
- знаёміцца з скаргамі і іншымі дакументамі, якія змяшчаюць ацэнку яго працы, даваць па іх тлумачэння;
- павышаць кваліфікацыю зручным для сябе спосабам.
8. Кіраўніцтва працай настаўніка
8.1. Арганізацыя працы настаўнікаў і кантроль іх дзейнасці ўскладаецца на намесніка дырэктара па вучэбнай рабоце.
8.2. Намеснік дырэктара па УР абавязаны:
- прадставіць прызначанага маладога спецыяліста настаўнікам школы, аб'явіць загад аб замацаванні за ім настаўніка;
- стварыць неабходныя ўмовы для сумеснай працы маладога спецыяліста з замацаваным за ім настаўнікам;
- наведаць асобныя ўрокі і пазакласныя мерапрыемствы па прадмеце, якія праводзяцца настаўнікам і маладым спецыялістам;
- арганізаваць навучанне настаўнікаў перадавым формам і метадам індывідуальнай выхаваўчай працы, асновам педагогікі і псіхалогіі, аказваць ім метадычную і практычную дапамогу ў складанні планаў работы з маладымі спецыялістамі;
- вывучыць, абагульніць і распаўсюдзіць станоўчы вопыт арганізацыі настаўніцтва ў адукацыйным установе;
- вызначыць меры заахвочвання настаўнікаў.
8.3. Непасрэдную адказнасць за працу настаўнікаў з маладымі
спецыялістамі нясуць кіраўнікі метадычных аб'яднанняў.
Кіраўнік метадычнага аб'яднання абавязаны:
- разгледзець на пасяджэнні метадычнага аб'яднання індывідуальны план працы настаўніка;
- правесці інструктаж настаўнікаў і маладых спецыялістаў;
- забяспечыць магчымасць ажыццяўлення настаўнікам сваіх абавязкаў у адпаведнасці з сапраўдным Палажэннем;
- ажыццяўляць сістэматычны кантроль працы настаўніка;
- заслухаць і зацвердзіць на пасяджэнні метадычнага аб'яднання справаздачы маладога спецыяліста і настаўніка і прадставіць іх намесніку дырэктара па УР.
9. Дакументы, якія рэгламентуюць настаўніцтва
9.1. Да дакументаў, які рэгламентуе дзейнасць настаўнікаў, адносяцца:
- сапраўднае Становішча;
- загад дырэктара школы аб арганізацыі настаўніцтва;
- планы работы педагагічнага савета і метадычных аб'яднанняў;
- пратаколы пасяджэнняў педагагічнага савета, метадычных нарад, на якіх разглядаліся пытанні настаўніцтва;
- метадычныя рэкамендацыі і агляды па перадавому вопыту правядзення працы па наставничеству.
Дадатак 2
аб дзейнасці настаўніка маладога спецыяліста
1. Агульныя палажэнні
Настаўнік прызначаецца для аказання дапамогі маладому спецыялісту ў набыцці практычных навыкаў, неабходных для педагагічнай працы па займаемай пасадзе, выпрацоўцы ўмення прымяняць тэарэтычныя веды, атрыманыя ў педагагічным інстытуце ў канкрэтнай практычнай працы, а таксама набыцця практычнага вопыту і далейшае асваенне разнастайных сучасных тэхналогій навучання, развіцця пазнавальна-разумовай дзейнасці навучэнцаў.
2. Задачы і змест працы
Настаўнік маладога спецыяліста-пачаткоўца працаваць у школе:
2.1. знаёміць маладога спецыяліста з дзейнасцю педагагічнага калектыву школы;
2.2. аказвае дапамогу ў вывучэнні навучальных праграм і тлумачальных запісак да іх;
2.3. дапамагае скласці тэматычны план, падабраць матэрыял для
сістэматычнага паўтарэння, практычных і лабараторных работ, тэматычных экскурсій;
2.4. аказвае метадычную дапамогу ў падрыхтоўцы ўрокаў, падборы
дыдактычных матэрыялаў, наглядных дапаможнікаў, кантрольных работ і т. п.;
2.5. наведвае ўрокі маладога спецыяліста з наступным дбайным аналізам;
2.6. арганізуе наведванне ўрокаў калег па метадычнаму аб'яднанню і ўрокаў лепшых настаўнікаў школы з наступным сумесным абмеркаваннем і аналізам;
2.7. аказвае дапамогу ў падборы метадычнай літаратуры для самаадукацыі;
2.8. кантралюе і накіроўвае працу маладога спецыяліста па самаадукацыі.
- Парадак прызначэння настаўніка.
3.1 Кандыдатура настаўніка рэкамендуецца метадычным саветам школы.
Дырэктар школы выдае загад аб прызначэнні настаўніка.
4. Кантроль
4.1. Дзейнасць настаўніка кантралюе дырэктар школы або яго намеснік.
4.2. Дырэктар школы або яго намеснік адзін раз у чвэрць заслухоўвае справаздачу настаўніка.
4.3. Прадстаўнікі метадычнага аб'яднання наведваюць урокі маладога спецыяліста і пазакласныя мерапрыемствы, арганізаваныя ім, з наступным абмеркаваннем і аналізам.
свернуть